W minioną niedziele(30.06.2019) w wyjątkowym skwarze na boisku w miejscowości Biała(powiecie czarnkowsko-trzcianeckim, w gminie Trzcianka) odbył się pokaz pojazdu strażackiego oraz drobnego sprzętu wykonanego przez firmę Rosenbauer. Najnowsza technologia, prostota i funkcjonalność to podstawowe cechy tego nowoczesnego samochodu strażackiego.
Głównym tematem pokazu był samochód pożarniczy GBA MAN TGM 13.290/Rosenbauer. Cały samochód dokładnie omówiono. Od przedziału dla załogi i jego wyposażeniu, po skrytki i znajdujący się w nich sprzęt po przedział autopompy oraz wyposażenie znajdujące się na dachu auta.
Dane techniczne samochodu:
– marka: MAN;
– model: TGM 13.290;
– typ: GBA 3/30;
– zabudowa: Rosenbauer;
– liczba miejsc: 6;
– zbiornik wody: 3000 litrów;
– zbiornik na środek pianotwórczy: 370 litrów;
– autopompa NH 35 (zgodna z normą EN 1028 FPN 10-3000) ze sterowaniem na wyświetlaczu LCS 2.0 oraz centralną osią wodną NW 125;
– wydajność autopompy NH 35: 3000 l/min przy 10 bar, 400 l/min przy 40 bar;
– linia szybkiego natarcia: zwijadło HD w tylnej skrytce z elektrycznym nawijaniem węża oraz prądownica wysokociśnieniowa NEPIRO ERGO włącznie z nasadką pianową;
– działko wodno-pianowe: typ RM24, manualne, na dachu zabudowy włącznie z panelem sterowania;
– moc silnika: 213 kW (290 KM);
– masz oświetleniowy: typ FIRECO opuszczony pomiędzy skrytkami 1 oraz 2, 2 reflektory LED dla bliskiego obszaru i 2 reflektory LED dalekosiężne;
– sygnał akustyczny: Federal PA320;
– elektrycznie sterowane szyby i centralny zamek we wszystkich drzwiach;
– oświetlenie pola pracy 3 reflektorami LED na stronę oraz 2 reflektory LED z tyłu;
– dopuszczalna masa całkowita: 16000 kg.Dodatkowe wyposażenie:
– wyciągarka przednia 50 kN;
– ogrzewanie postojowe 2 kW w kabinie załogi;
– ogrzewanie postojowe 4 kW w przedziale pompy;
– 3-punktowe pasy bezpieczeństwa dla wszystkich siedzeń;
– zasilanie zewnętrzne elektryczne i pneumatyczne;
– kamera cofania;
– ścianka higieniczna z pistoletem pneumatycznym.
Pierwszym z omawianych elementów samochodu specjalnego był układ skrytek, jego wyposażenie oraz sposób dostania się do nich. Wyjście z samochodu, stanięcie na schodku a następnie otworzenie podestów przy skrytkach to pierwsza z nowinek tego pojazdu. Przemyślane rozmieszczenie sprzętu i bardzo dobre zagospodarowanie przestrzeni sprawia, iż pojazd spełnia wszystkie wymagania KG pod względem podstawowego wyposażenia w sprzęt a znajduje się na nim jeszcze sporo wolnego miejsca, w tym jedna w całości wolna skrytka i duża ilość skrzynek, pudeł do których można schować inny sprzęt, który posiada dana jednostka na swoim wyposażeniu.
Przedział autopompy to prosty moduł, bez zbędnych diod ledowych i migających znaczników. Wszystko uruchamiamy przez panel znajdujący się w prawym dolnym rogu skrytki. Z tego miejsca można obsłużyć wszystkie połączone z panelem urządzenia i sprzęty jak np. agregat prądotwórczy(włączenie/wyłączenie) który znajduje się w pierwszej skrytce po lewej stronie samochodu.
Najnowsze umundurowanie od Rosenbauera prezentowane również na pokazie to ubranie typu Fire Max III oraz hełm Heros Titan o jaskrawym żółtym kolorze to przede wszystkim bardzo dobra widoczność strażaka-ratownika oraz jego ochrona. Prezentacja samochodu, sprzętu jaki produkuje Rosenbauer oraz pokaz dynamiczny – to wszystko można było obserwować w minioną niedziele w Białej.
Wnętrze kabiny załogi. Prócz standardowego wyposażenia jak modulator dźwiękowy, radiostacja samochodowa czy panel sterowania, kabina wyposażona jest w miejsce na hełmy( dla dowódcy oraz kierowcy) na środku pomiędzy tymi funkcyjnymi, aparaty powietrzne dla 4 strażaków(możliwość dodania dwóch dodatkowych miejsc oraz aparatów), radiostacja nasobna dla każdego z ratowników oraz skrytki na inny drobniejszy dodatkowy sprzęt. Przedział kabiny oświetlają energooszczędne ledy.
Dach pojazdu również w pełni został wykorzystany. Prócz węży ssawnych, działka wodno-pianowego – które można odczepić i znieść z samochodu tak aby stało się działkiem naziemnym oraz mostka przejazdowego na górze znajduje się skrzynia na miotły/szpadle/łopaty/bosaki a górna część skrzyni została wykorzystana jako element do którego przymocowane są drabiny nasadkowe.
Firma Rosenbauer zaprezentowała także swój drobny sprzęt jakim były prądownice, hełmy, umundurowanie strażaka, najaśnice, rękawice czy turbowentylator z funkcją podawania piany.
Całe wydarzenie cieszyło się sporym zainteresowaniem zarówno wśród osób cywilnych jak i lokalnych strażaków.
W całości pojazd prezentuje się bardzo okazale.
Zachęcamy Państwa do zapoznania się z materiałem VIDEO z tego wydarzenia.
Jak informuje nas Dyrektor Handlowy – Piotr Łukasik Samochody AT :
1. Firma wykonuje własne kabiny załogi, zabudowy pożarnicze, rolety żaluzjowe, zwijadła, maszty oświetleniowe, działka gaśnicze, autopompy czy systemy dozowania idealnie współdziałające ze sobą (bo z jednego źródła)
2. Jeden serwisant do całej zabudowy pożarniczej
3. Kabina załogi zintegrowana z zabudową (szersza i głębsza) czyli więcej miejsca wewnątrz
4. Dach kabiny załogi to jednocześnie dach zabudowy pożarniczej = kilka m2 więcej powierzchni na dachu na transport sprzętu
5. Bezpieczeństwo – kabina załogi zintegrowana z zabudową to lepsza stabilność podczas jazdy i szybkiej zmiany toru jazdy (zdecydowanie większa oscylacja w przypadku standardowej kabiny brygadowej)
6. Dostęp do kabiny załogi – opatentowany system ruchomych schodków umożliwiających wchodzenie i wychodzenie z kabiny (z założonym AOUO) przodem do kierunku ruchu.
Umożliwia opuszczenia kabiny z założonym aparatem nawet przy 50% otwarciu drzwi
Ostatni stopień wyjściowy z kabiny załogi jest na tej samej wysokości co podesty dostępowe skrytek
7. Szklane drzwi kabiny załogi – dobra ocena i obserwacja przestrzeni jeszcze przed wyjściem z pojazdu/otwarciem drzwi
8. Siedzenia w kabinie załogi (2+2) – 2 przodem oraz 2 tyłem do kierunku jazdy = większy komfort ubierania się i zakładania aparatów OUO oraz znaczna ilość dodatkowego miejsca na sprzęt (półki, skrzynki, itp.)
9. Podświetlane poręcze drzwiowe i sufitowe w technologii LED (2x poręcz sufitowa)
10. Nasłuch nad prowadzoną korespondencją radiową z kabiny załogi